Aluat de foietaj

Iubirea pentru foietaj a început în timpul facultății cu vedeta chioșcurilor de pe atunci, fornetti. Ieftin și cu diferite umplururi. Bine, nu chiar atît de ieftin.  Apoi a urmat alutul din comerț pe care-l umpleam cu gemuri sa cu brînză. Aseară am zis că e destul, gata cu căutatul foietajului fără e-uri în el, doar ești bucătar Lila, fă unul! Și am trecut la treabă. Am folosit o rețetă foarte cunoscută și a ieșit bine.

DSC_0406

Ingrediente:

  • 400 de gr. de făină tip 000
  • 200 gr. unt nesărat cu minimum 80% grăsime (eu am folosit cu 85%)
  • 200 de ml de apă
  • 50 gr. unt
  • 1 linguriță de sare (eu o să pun 2 data viitoare deoarece am folosit unt nesărat)

Cum se face:

  • primul pas este să amestecați într-un bol făina, cele 50 de grame de unt, apa și sarea, formați un aluat și puneți-l în frigider, în folie alimentară, pentru 20 de minute.
  • între timp, luați cele 200 de grame de unt (să nu fie prea moale dar nici dur ca piatra) și-l îndeți cu un sucitor,  între două foi de copt, pînă rezultă un pătrat.
  • scoateți aluatul din frigider și întindeți-l astfel încît să depășească cu puțin dimensiunile untului întins.
  • așezați untul peste aluat pe diagonală și începeți să împăturiți aluatul ca pe un plic în jurul untului.
  • întoarceți aluatul cu părțile îndoite dedesubt și întindeți-l cu sucitorul pînă formați un dreptunghi, lung de 40 cm și lat de aproximativ 17 cm.
  • se pliază, aducîndu-se capetele de sus și de jos,  în mod egal pînă în centrul aluatului, însă nu trebuie să se atingă capetele.
  • se întinde iarăși alutul și se repetă acțiunea, apoi se pune în frigider, în folie, pentru 20 de minute.
  • această metodă se repetă de 3 ori, de fiecare dată, aluatul stă 20 de minute la  rece.
  • după ultima împăturire a aluatului, dacă vreți să-l folosiți imediat, îl mai lăsați 30 de minute în frigider sa îl puteți păstra la rece timp de 3-4 zile.
  • în congelator poate fi păstrat timp de 2-3 luni.

DSC_0405

Cam asta a fost. Nu e greu deloc mai ales dacă mai ai treabă prin casă în tot acest timp. Eu am folosit un timer pentru a-mi aduce aminte cînd se scurge timpul. Vă recomand să aveți unul în bucătărie.

Folosiți aluatul foietaj cu orice umplutură doriși dar aveți grijă să nu fie una foarte grea. Aseară am pus dovleac cu ricotta în rulourile mele și nu a crescut foarte mult deoarece umiditatea umpluturii și greutatea ei a oprit înălțarea foietajului. Ungeți aluatul cu ou înainte de a-l băga în cuptor. Astfel, va avea o culoare frumoasă.

PS: Cumpărați un unt de calitate superioară, fără multă apă. 

Lasă un comentariu